ابتدا صدای BOOM بلند را می شنوید ، سپس یک تکان ناگهانی و کشیدن به یک طرف. در سرعت های بالا، ترکیدن لاستیک می تواند به سرعت باعث وحشت یک راننده بی تجربه و از دست دادن کنترل شود. به گفته اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ها، ترکیدن لاستیک باعث بیش از75000 تصادف و کشته شدن بیش از 400 راننده در سال می شود. بله! قبل از اینکه اجازه دهید این اعداد باعث لرزش شما شوند، بدانید که ترکیدن لاستیک لزوماً فاجعه نیست، حتی اگر یک بدلکار حرفه ای نباشید.
با پیروی از چند نکته ساده، تقریباً هر کسی می تواند با خیال راحت پس از یک ترکیدن لاستیک، کنترل را به دست بگیرد. در اینجا همه چیزهایی که برای زنده ماندن در اثر ترکیدن لاستیک باید بدانید اشاره شده است. (به علاوه نحوه جلوگیری از ترکیدن لاستیک در وهله اول).
زنده ماندن از یک انفجار (ترکیدن لاستیک)
مرحله 1: آرامش خود را حفظ کنید. بهترین کاری که می توانید در چند لحظه اول پس از ضربه زدن لاستیک خود انجام دهید، مطلقاً هیچ است. فرمان را نچرخانید. روی استراحتگاه پا نگذارید. پای خود را از روی پدال گاز برندارید. هر یک از این اقدامات می تواند باعث شود که شما به طور ناگهانی کنترل خودرو را از دست بدهید. نفس عمیق بکشید و نترسید.
مرحله 2: در مسیر مستقیم حرکت کنید. وقتی لاستیک شما می ترکد، احساس می کنید ماشین به یک طرف کشیده می شود. فرمان را با هر دو دست در زوایه ساعت های 10 و 2 محکم بگیرید. ممکن است احساس کنید که ماشین تکان می خورد مانند دم ماهی، اما بسیار مهم است که در مقابل تمایل به چرخیدن چرخ ها مقاومت جانانه خود را حفظ کنید. تمام تلاش خود را بکنید تا خودرو مستقیم حرکت کند.
مرحله 3: پدال گاز را به آرامی فشار دهید. این ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، اما اندکی پس از ترکیدن لاستیک شتاب گیری می تواند به حرکت رو به جلو خودرو شما کمک کرده و کنترل خودرو را دوباره به دست بگیرید. هنگامی که کنترل را به دست آوردید، به آرامی پا از روی پدال گاز بردارید.
به یاد داشته باشید: بدترین کاری که می توانید در هنگام ترکیدن لاستیک خود انجام دهید این است که کنترول خود را از دست یدهید.
مرحله 4: به ماشین اجازه دهید سرعت خود را کاهش دهد. یک لاستیک منفجر شده مانند یک چتر نجات عمل می کند و به طور طبیعی سرعت شما را کاهش می دهد. در این مرحله، شما یا یک مسافر می توانید چراغ های خطر را روشن کنید، به سرعت، سرعت خودرو کاهش خواهید داد. تمام تلاش خود را بکنید تا خودرو را در میسر مستقیم نگهدارید و از چرخاندن فرمان خودداری کنید.
مرحله 5: هنگامی که سرعت شما به کمتر از 50 کیلومتر در ساعت می رسد، به آرامی پای خود را بر روی استراحتگاه بگزارید. هنگامی که سرعت رابه یک سرعت مطمئن کاهش دادید، 30 کیلومتر در ساعت یا بیشتر، می توانید فرمان را به آرامی بچرخانید تا خودرو خود را از جاده خارج کنید. وقتی به سلامت از ترافیک خارج شدید، نفس عمیقی بکشید و به راحتی به صندلی خود تکیه کرده و فرمان را رها کنید.
اجتناب از ترکیدن لاستیک
فشار باد لاستیک ها را زود به زود چک کنید. هنگامی که صحبت از باد کردن لاستیک ها می شود، پیشگیری بهترین استراتژی بقا است. اکثریت قریب به اتفاق ترکیدن لاستیک ناشی از فشار نامناسب لاستیک است. در ایالات متحده، خودروهایی که پس از سال 2007 فروخته میشوند باید مجهز به سیستم الکترونیکی نظارت بر فشار باد لاستیک باشند که به شما هشدار میدهد که فشار هوای شما بالاتر یا پایینتر از سطح ایمن نوسان می کند یا خیر. اگر ماشین قدیمیتری دارید، یا در ایران زندگی می کنید باید خودتان نظارت کنید. حتما در خرید لاستیک اطلاعات مورد نیاز رو بدست آورید.
فشار باد لاستیک خود را قبل از هر سفر طولانی بررسی کنید (با ابزار مفید آنلاین فشار باد لاستیک توصیه شده خودروی خود را دریابید). این امر به ویژه در تابستان، زمانی که دمای جاده میتواند تا 50 درجه افزایش یابد و فشار تایر شما تا حد ترکیدگی بالا برود، بسیار مهم است.
با لاستیک های کهنه و فرسوده رانندگی نکنید. اگر آج روی لاستیکهای شما فرسوده شده باشد یا در لاستیک ترکهایی وجود داشته باشد، ممکن است آسیب جدی به خودرو و رینگهای خود وارد کنید. رانندگی با لاستیک های فرسوده در گرمای تابستان، دردسرساز است.
درست مانند ریموت تلویزیون یا موبایل، ماشین شما برای کارکردن به باتری نیاز دارد. وقتی عمرش تمام شود، ماشین روشن نشده و شما را یا سرگردان یا در خانه گیر می اندازد. می دانید باتری ماشین شما مهم است، اما آیا واقعاً می دانید که چگونه برق موتور، چراغ ها و رادیو شما را تامین می کند؟ در ادامه با پیچیدگیهای یک باتری آشنا میشویم و توضیح میدهیم که باتریهای خودرو چگونه کار میکنند! اگر دانش قدرت است، شما در وضعیت بسیار خوبی خواهید بود.
باتری چیست؟
قبل از پرداختن به پیچیدگیهای باتریهای خودرو، بیایید به نحوه عملکرد کلی باتریها نگاه کنیم. به گفته افراد ناسا ، باتری دستگاهی است که انرژی شیمیایی را به الکتریسیته تبدیل می کند. باتری ها از سلول ها تشکیل شده اند. این سلول ها حاوی انرژی هستند. آنها انرژی شیمیایی را ذخیره می کنند و به طریقی آن را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند. این همان چیزی است که دستگاه های شما را از کنترل تلویزیون گرفته تا موبایل را راه می اندازد.
باتری ماشین چگونه کار می کند؟
بیشتر باتریهای برای به حرکت درآوردن خودر به واکنش شیمیایی سرب-اسید متکی هستند. این باتری ها در دسته «SLI» قرار می گیرند. SLI مخفف "راه اندازی، روشنایی و احتراق" است. این نوع باتری برای تامین انرژی چراغ ها، لوازم جانبی و موتور شما، انرژی کوتاه مدتی را فراهم می کند. هنگامی که باتری قدرت مورد نیاز برای روشن کردن موتور آن می دهد، از این به بعد نیروی مورد نیاز خودرو توسط دینام تامین می شود. اکثر خودروها با باتری SLI از کارخانه عرضه می شوند. درباره سایر انواع باتری خودرو بیشتر بدانید .
باتری خودرو چگونه کار می کند
· یک باتری SLI معمولی دارای شش سلول است. هر سلول دارای دو صفحه یا شبکه است: یکی از سرب و دیگری از دی اکسید سرب. هر سلول قادر است حدود 2 ولت انرژی تولید کند. در اکثر باتریهای خودرو شما دارای شش سلول و بنابراین یک باتری 12 ولتی هستید.
· صفحات در اسید سولفوریک غوطه ور می شوند که باعث واکنش بین دو صفحه می شود. از نظر علمی، اسید به عنوان یک کاتالیزور عمل می کند.
· این اسید واکنشی را در صفحه دی اکسید سرب ایجاد می کند و باعث می شود صفحه دو چیز تولید کند: یون ها و سولفات سرب.
· یون های تولید شده توسط صفحه دی اکسید سرب با صفحه مجاور واکنش داده و هیدروژن و سولفات سرب تولید می کنند.
· نتیجه، یک واکنش شیمیایی است که الکترون تولید می کند. الکترون ها به دور صفحات می چرخند و الکتریسیته تولید می کنند. برق از پایانه های باتری خارج می شود تا موتور شما روشن شده و هم بتوانید یک موسیقی مورد علاقه خود را گوش دهید
· این واکنش شیمیایی کاملاً برگشتپذیر است، به همین دلیل است که میتوانید باتری خود را به سرعت به کار بیاندازید و در طول عمر آن به شارژ کردن آن ادامه دهید. با اعمال جریان به باتری با ولتاژ مناسب، سرب و دی اکسید سرب روی صفحات تشکیل می شود و می توانید بارها و بارها از باتری خود استفاده مجدد کنید!